DOI: 10.52150/2522-9117-2020-34-247-255

Бабаченко Олександр Іванович, д.т.н., с.н.с., директор, Інститут чорної металургії ім.З.І. Некрасова НАН України, площа Академіка Стародубова, 1, Дніпро, Україна,  49107; e-mail: a_babachenko@i.ua; ORCID 0000-0003-4710-0343

Подольський Ростислав Вячеславович, інженер, Інститут чорної металургії ім.З.І. Некрасова НАН України, площа Академіка Стародубова, 1, Дніпро, Україна, 49107;ORSID 0000-0002-0288-0641

Кононенко Ганна Андріївна, к.т.н., с.н.с., Інститут чорної металургії ім.З.І. Некрасова НАН України, площа Академіка Стародубова, 1, Дніпро, Україна,  49107;  e-mail: perlit@ua.fm, ORSID 0000-0001-7446-4105

Сафронова Олена Анатолівна, інженер, Інститут чорної металургії ім.З.І. Некрасова НАН України, площа Академіка Стародубова, 1, Дніпро, Україна, 49107; ORSID 0000-0002-4032-4275

ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ РЕЖИМІВ ТЕРМІЧНОЇ ОБРОБКИ ДОСЛІДНИХ СТАЛЕЙ ДЛЯ ЗАЛІЗНИЧНИХ РЕЙОК НОВОГО ПОКОЛІННЯ НА МЕХАНІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ

Анотація. Безпека руху залізничного транспорту залежить від якості металу, ефективності технології виготовлення рейок і колісних пар, умов експлуатації залізничної колії. Експлуатаційна стійкість рейок багато в чому визначається структурним станом і механічними властивостями металу елементів рейок. На підставі порівняльного аналізу різних способів і режимів обробок залізничних рейок, встановлено, що одним з напрямків підвищення експлуатаційної надійності рейок може бути оптимізація способів нагріву і охолодження металу при реалізації режимів їх термічної обробки. Проведено дослідження мікроструктури сталі лабораторних плавок до 10 кг, виплавлених в умовах ІЧМ НАНУ (умовне позначення яких РСТ), після пічного нагріву з охолодженням заготовок під зразки на розтяг (55х12х12 мм) в різних охолоджувальних середовищах: на спокійному повітрі, під вентилятором, обдув компресорним повітрям, у воді з температурою 80˚С. Встановлено, що при охолодженні зі швидкістю 5,1˚С/с (охолодження компресорним повітрям) отримано рівномірну структуру високодисперсного перліту з твердістю металу на рівні вимог зарубіжних стандартів. На підставі лабораторних досліджень встановлено, що об’ємний пічний нагрів з наступним охолодженням досліджуваних зразків зі сталі з 0,84%С, 0,44% Si та 0,95% Mn в середовищі, яке забезпечує металу контрольовану швидкість охолодження ≈5,1˚С/с, сприяє отриманню структури пластинчастого перліту з твердістю 415 НВ. Встановлено, що використання пічного нагріву призводить при нагріванні до отримання гомогенного аустеніту в обсязі досліджуваних зразків.

Ключові слова: залізнична рейка, рейкова сталь, термічна обробка, механічні властивості.

Перелік посилань

Розробка математичної моделі розрахунку теплового поля за перетином залізничної рейки при термічній обробці / О. І.Бабаченко, Г. А. Кононенко, Н. Ю. Філоненко, Н. Ю. Хулін // Строительство, материаловедение, машиностроение / О. І.Бабаченко, Г. А. Кононенко, Н. Ю. Філоненко, Н. Ю. Хулін. – м. Дніпро: ГВУЗ “Приднепровская государственная академия строительства и архитектуры”, 2018. – (Сборник научных трудов). – (Стародубовские чтения 2018; вып. 100). – С. 31–35.

Качество термически упрочнѐнных рельсов и подкладок. Исследования. Теория. Оборудование. Технология. Эксплуатация.: Монография. / Т.С. Скобло, В.Е. Сапожков, Н.М. Александрова, А.И. Сидашенко. Под ред. проф. Т.С. Скобло – Х.: ТОВ «Щедра садиба плюс» 2014. – 577с.

Петраш Л. В. Закалочные среды / Л. В. Петраш. – Москва: МАШГИЗ, 1959. – 114 с. – (Государственное научно-техническое издательство машиностроительной литературы). – (УДК 621.785 П-30).

Рейки звичайні для залізниць широкої колії. Загальні технічні умови: ДСТУ 4344:2004. – [Чинний від 2005-10-01]. – К. : Держспоживстандарт України, 2005. – 31 с. – (Національний стандарт України).

Рельсы железнодорожные. Общие технические условия (EN 13674-1:2011, NEQ): ГОСТ Р 51685–2013. – [Дата введения 2014-07-01]. – М. : Стандартинформ, 2014. – 96 с. – (Национальный стандарт Российской Федерации).

Подольский Р. В. Определение путей повышения эксплуатационной стойкости железнодорожной колеи / Р. В. Подольский, Л. Н. Дейнеко // Всеукраїнська науково-технічна конференція студентів і молодих учених «Молода академія-2019» / Р. В. Подольский, Л. Н. Дейнеко. – м. Дніпро: НМетАУ, 2019. – С. 82.

Посилання для цитування: Бабаченко О.І., Подольський Р.В., Кононенко Г.А., Сафронова О.А. Дослідження впливу режимів термічної обробки дослідних сталей для залізничних рейок нового покоління на механічні властивості. //«Фундаментальні та прикладні проблеми чорної металургії». – 2020. – Вип.34. – С. 247-255. (In Ukrainian).

DOI 10.52150/2522-9117-2020-34-247-255

Фундаментальные и прикладные проблемы черной металлургии
Logo